Łukasz Borowicz - NOSPR
Łukasz BorowiczDyrygent
Dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i dyrektor muzyczny Filharmonii Poznańskiej (od sezonu 2021/2022), I dyrygent gościnny Filharmonii Krakowskiej (od sezonu 2021/2022). Urodził się w 1977 r. w Warszawie. Studiował w klasie Bogusława Madeya w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), tam też uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury pod kierunkiem Antoniego Wita. W latach 2007–2015 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej (obecnie Orkiestra Polskiego Radia), a w latach 2006–2021 był I dyrygentem gościnnym Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.
W 2008 r. został wyróżniony Paszportem Polityki, w 2011 r. – nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej, w 2013 r. – nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida, a w 2014 r. – nagrodą Tansmana za wybitną indywidualność muzyczną.
Jako dyrygent operowy zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie Don Giovannim W.A. Mozarta; od tego czasu poprowadził tam ponad 180 przedstawień operowych i baletowych, w tym m.in. także premiery Orfeusza i Eurydyki Ch.W. Glucka, Święta wiosny I. Strawińskiego, Snu nocy letniej F. Mendelssohna-Bartholdy’ego i G. Ligetiego, Romea i Julii S. Prokofiewa oraz Baletów Polskich. Dyrygował również premierami: Don Giovanniego W.A. Mozarta, Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego, Halki S. Moniuszki i Króla Rogera K. Szymanowskiego w Operze Krakowskiej, Czarodziejskiego fletu W.A. Mozarta, Rusałki A. Dvořáka, Zamku Sinobrodego B. Bartóka oraz Dydony i Eneasza H. Purcella w Teatrze Wielkim w Łodzi, Króla Rogera K. Szymanowskiego w Operze ABAO w Bilbao, Don Giovanniego W.A. Mozarta w Polskiej Operze Królewskiej. Podczas koncertów odbywających się w ramach kolejnych edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zaprezentował i nagrał 13 zapomnianych oper. Prowadził także koncerty podczas festiwali w Pesaro (recital Ewy Podleś) oraz w Szlezwiku-Holsztynie (Halka S. Moniuszki z Orkiestrą NDR Radiophilharmonie). W październiku 2018 r. poprowadził spektakl Hugenoci G. Meyerbeera w Opéra Bastille, stając się pierwszym polskim dyrygentem w historii Opery Paryskiej. W grudniu 2019 r. zadyrygował premierą Halki S. Moniuszki w Theater and der Wien, w reżyserii Mariusza Trelińskiego i z udziałem Piotra Beczały (polska premiera tej inscenizacji pod jego batutą odbyła się Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w lutym 2020 r.).
Dyrygował większością polskich orkiestr symfonicznych oraz Royal Philharmonic Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, NDR Radiophilharmonie, MDR Sinfonieorchester Leipzig, SWR Sinfonieorchester Stuttgart, Düsseldorfer Symphoniker, Hamburger Symphoniker, Lucerne Symphony Orchestra.
W latach 2015–2021 poprowadził m.in.: London Philharmonic Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, RIAS Kammerchor, Akademie für Alte Musik, Deutsche Symphonie-Orchester Berlin, Bamberger Symphoniker, Gürzenich Köln, Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, Orquestra Titular del Teatro Real (Madrid), Orchestre Symphonique et Lyrique de Nancy, Orchestre National des Pays de Loire, Orchestre National de Lille, Orkiestrę Filharmonii Narodowej Węgier, Praską Orkiestrę Symfoniczną FOK, Orkiestrę Filharmonii im. Leoša Janáčka w Ostrawie, Orchestra Classica Santa Cecilia Madrid, Orchestra della Svizzera Italiana, Trondheim Symphony Orchestra, Los Angeles Philharmonic New Music Group, Queensland Symphony Orchestra, Luxembourg Philharmonic Orchestra.
Imponujący dorobek fonograficzny dyrygenta liczy ponad 100 albumów. Dla wytwórni Chandos nagrał wszystkie koncerty skrzypcowe Grażyny Bacewicz (z Joanną Kurkowicz w charakterze solistki). Komplet dzieł symfonicznych A. Panufnika z Polską Orkiestrą Radiową (obecnie Orkiestra Polskiego Radia) i Konzerthausorchester Berlin, nagrany pod jego batutą nagrany dla wytwórni cpo, został uhonorowany Special Achievement Award ICMA 2015. Płyta Heart’s Delight Piotra Beczały, powstała we współpracy z Royal Philharmonic Orchestra pod jego dyrekcją dla wytwórni Deutsche Grammophon, uzyskała w Polsce status Złotej Płyty. Z kolei album obejmujący Quo vadis F. Nowowiejskiego, zarejestrowany z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej dla wytwórni cpo, został wyróżniony nagrodą ICMA 2018 w kategorii Choral Music. Rejestracja płytowa zawierająca polską muzykę fortepianową (utwory I.J. Paderewskiego i Z. Stojowskiego), nagrana z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa i solistą-pianistą Jonathanem Plowrightem, została uhonorowana Concerto Choice magazynu BBC Music. Albumy z udziałem Łukasza Borowicza w charakterze dyrygenta zostały czterokrotnie wyróżnione nagrodą Diapason d’Or.
W sezonie 2021/2022 zadebiutował z Chœur de l’Opéra national du Rhin, Orchestre symphonique de Mulhouse i Brandenburger Symphoniker oraz koncertował z Praską Orkiestrą Symfoniczną FOK, L’Opéra Orchestre national Montpellier Occitanie, Orkiestrą Filharmonii Praskiej, a także otrzymał ponowne zaproszenia do udziału w przedsięwzięciach artystycznych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery Wrocławskiej, NOSPR, Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Bałtyckiej.
Najbliższe koncerty
NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej
Sala koncertowa